De 5 sleutelrollen in een orkest waar je nog nooit van hebt gehoord
Als jonge strijkers zich een toekomst in het orkest voorstellen, zien ze zichzelf hoogstwaarschijnlijk als professionele musici of als dirigent. Toch is er veel meer nodig dan de spelers en de dirigent om een groot orkest bij elkaar te houden, te repeteren en meerdere optredens per jaar op te voeren, vooral als ze samenwerken met een dans- of theatergroep.
Als je bent geïnteresseerd in een muzikale carrière, is het belangrijk om jezelf bloot te stellen aan het brede scala aan opties die er zijn. Niet iedereen zal de overstap maken en in een symfonie of orkest spelen – het is tenslotte een zeer competitieve carrière. En niet iedereen die graag muziek speelt of zelfs maar naar muziek luistert, wil de druk om een professionele artiest te zijn. Zelfs als deze andere opties niet je eerste keuze zijn, wordt aangenomen dat je in een bepaald gebied of interessegebied wordt aangenomen, vaak de weg vrijmaakt en de verbindingen smeedt die nodig zijn om de deur naar een meer geprefereerde positie te openen.
Achter de schermen van de professionele orkestcast
Hier zijn vijf orkestrollen waar je in het verleden misschien nog nooit van hebt gehoord. En wie weet? Misschien heeft een van hen jouw naam erop staan. Vergeet dat niet stage lopen in een orkest is een van de beste manieren om een plaats op de eerste rij te krijgen voor de innerlijke werking van orkesten en het scala aan banen dat daar beschikbaar is.
1. General Manager (Ook wel de Managing Director genoemd)
In de bedrijfswereld zou de orkestmanager de CEO zijn. Net zoals de hals, stemsleutels en staartstuk je snaren bij elkaar houden op de body van je instrument, werkt de algemeen directeur van het orkest om alle bewegende administratieve, functionele en personele componenten binnen de orkestfamilie bij elkaar te houden.
Ze houden toezicht op elk aspect van de functie van het orkest, van administratie en aanwervingsprocedures tot contractuele overeenkomsten met de muzikanten, evenals het plannen van personeel en het toezicht op de productiekalender.
Andere voorbeelden van de taken van een algemeen directeur van een orkest zijn:
- Verbinden met en werven van muzikanten en dirigenten
- Inbedrijfstelling nieuwe werken
- Planningen maken voor repetities en optredens
- Onderhandelen over contracten en vergoedingen
- Toestemming krijgen voor muziekrechten
- Toezicht houden op het beheer van de orkestbibliotheek (zie onder)
- Locaties beveiligen en voorbereiden voor repetities en optredens
- Contactpersoon zijn tussen verschillende orkestafdelingen
- Reizen indien nodig wanneer het orkest op tournee is
In kleinere orkesten kan de algemeen directeur verwant zijn aan een ‘eenpersoonsorkest’. In grotere orkesten houden ze toezicht op en delegeren ze aan het personeel. Je zult een geweldige algemeen orkestmanager zijn als je een gelijke liefde voor muziek en muzikaliteit hebt gecombineerd met een hoofd voor muziek- of theaterzaken, financiën en management.
2. Personeelsdirecteur
In grotere orkesten heeft de algemeen directeur de luxe van een personeelsdirecteur. De Personeelsdirecteur van het Orkest is de personeelsmanager van het orkest. Ze houden onder meer toezicht op het inhuren van de muzikanten en ander personeel, onderhandelen over contracten binnen de parameters die door de gedelegeerd bestuurder zijn vastgesteld en bereiden de loonlijst voor.
Als Personeelsdirecteur verzorg of faciliteer je ook:
- Eventuele personeelsproblemen die zich voordoen
- Vervangende of extra muzikanten inhuren
- Beheren van het personeelsbudget
- Coördineren van wervings-, sollicitatie- en auditieprocessen
- Dienen als de liaison tussen de muzikaal leider, muzikanten, personeel, gastartiesten en administratie
Naast een bachelor in muziek, administratie of HR is ervaring een pré, en de meeste orkesten zullen ook wat ervaring in orkestadministratie willen zien. Uw sociale vaardigheden en persoonlijke integriteit zijn ook essentieel vanwege het juridische en vertrouwelijke karakter van uw verantwoordelijkheden.
3. Stagemanager
Een orkestconcert is een uitvoering. Die uitvoeringen kunnen eenvoudig zijn, zoals het orkest dat een enkel symfonisch werk uitvoert. Of ze kunnen heel complex zijn, zoals een opera-, ballet- of muziektheatervoorstelling. Net als bij traditionele theaters, hebben orkesten toneelmanagers in dienst, die werken onder de algemeen directeur en in samenwerking met de Muziek- en Artistiek Directeur(s), om alle podiumaspecten van repetities en uitvoeringen af te handelen.
De Orchestra Stage Manager is verantwoordelijk voor alle technische, productie- en algemene aspecten van het podiumbeheer die verband houden met een uitvoering, die allemaal ruim van tevoren worden gepland en ter plaatse worden uitgevoerd. Dit bevat:
- Shows opzetten en opvallen
- Bepalen en organiseren van alle benodigde apparatuur
- Waar nodig samenwerken met de personeelsdirecteur om extra technisch personeel en artiesten aan te trekken
- Onderhandelen over alle technische behoeften
- Een veilige werkomgeving creëren voor alle betrokkenen, zowel op als naast het podium
- Coördineren van logistieke regelingen ter ondersteuning van ontwikkeling, marketing, onderwijs, public relations en speciale evenementen.
- En de lijst gaat maar door.
Dit is een zeer intensieve functie en vereist de juiste opleiding (meestal een diploma in muziek- of kunstmanagement), eerdere werkervaring in het veld en extreme aandacht voor detail.
4. orkestrator
Dit is niet te verwarren met een arrangeur. Terwijl arrangeurs een compleet muziekwerk opnieuw uitvinden, gaan Orchestrators verder waar een componist was gebleven. Als strijker ben je gewend om een volledige partituur te zien, met alle partijen intact en met voorgedrukte markeringen voor tempo, dynamiek, enz. Wat je echter misschien niet beseft, is dat de oorspronkelijke componist misschien alleen de melodie en enkele schaarse boventonen en gaf het door aan de orkestrator.
Van daaruit werkt de Orchestrator samen met de componist of werkt hij gewoon door ervaring en intuïtie om het stuk volledig te ontwikkelen. In de 21e eeuw hebben de meeste orkestleiders werken in de film- of tv-industrie of met muziekstukken die in opdracht zijn gemaakt voor een bepaald evenement of optreden of ter ere van een bepaald thema.
Van de skeletsamenstelling is het de taak van de Orchestrator om:
- Creëer of ontwikkel harmonieën en akkoorden
- Instrumentonderdelen toewijzen
- Creëer tempo en dynamische instructies
- Werk samen met de componist, regisseur/componist en andere orkestleiders
- Transponeren werkt in verschillende toonsoorten of past ze aan de voorkeuren, het bereik en de vaardigheden van een gastsolist aan
Naast het feit muziekcomponisten in hun eigen recht, beginnen de meeste Orchestrators te werken als muziekassistenten voor andere Orchestrators om ervaring op te doen en een naam voor zichzelf op te doen. Stage lopen in een tv-, film- of symfonieorkest is ook een slimme manier om gewenste werkervaring en connecties op te doen.
5. Orkestbibliothecaris
Breng je graag je dagen door met het kijken naar geweldige muziekpartituren? Is muziekgeschiedenis een favoriet onderdeel geweest van je muzikale opvoedingservaring? Ben je zeer georganiseerd en hou je van het idee om in een orkest te werken, maar heb je geen behoefte om op te vallen als artiest of dirigent? Dan is Orchestra Librarian misschien wel de perfecte carrière voor jou.
De Orkestbibliothecaris speelt een essentiële rol in het orkest. Ze werken nauw samen met de muziek- en artistiek directeur(en) en alle muzikanten, maar genieten buiten de schijnwerpers van hun toejuiching. Naast het onderhouden van de eigen muziekarchieven van het orkest en het beheren van verhuur en check-outs van deze middelen door personeel en ander personeel, heeft de Orkestbibliothecaris ook:
- Regelt de aankoop of verhuur van muziek uit andere bronnen
- Koopt en verspreidt muziekpartituren ruim van tevoren, zodat er tijd is voor de dirigent en/of Concertmeester buigen toewijzen
- Controleert in/uit en beoordeelt alle inkomende en uitgaande muziekpartituren (en mogelijk apparatuur of ander gearchiveerd materiaal) op kwaliteit, en vervangt zo nodig beschadigde of verouderde exemplaren
- Transcribeert nauwkeurig alle strijkers en muzieknotaties van de dirigent en concertmeester in de collectie
- Wist alle eerdere notaties van eerdere muzikanten wanneer muziek wordt geretourneerd
- Verzamelt en arrangeert muziek in orkestmappen
- Woont alle repetities bij (minimaal een uur te vroeg aanwezig) en optredens om eventuele wijzigingen of fouten te noteren en die op de kopieën van de muzikanten aan te passen
- Referentiemateriaal ordenen en volgen
- Beheer orkestbibliotheekpersoneel
De meeste orkestbibliothecarissen hebben een hbo-opleiding, muziek- en/of bibliotheekwetenschap bij voorkeur, en hebben enige ervaring met het werken met een orkest. Het vermogen om vakkundig muziek te lezen is essentieel, evenals een liefde voor klassieke en orkestmuziek.
Wat denk je? Elk van deze vijf sleutelrollen in een orkest kan een geweldige manier zijn om van een carrière in de muziek te genieten en tegelijkertijd je andere interesses en gaven te vieren en te eren. Een van hen spreekt je aan? Als u meer over hen wilt weten, waarom neemt u dan niet contact op met uw plaatselijke orkest of symfonie om te kijken of u de mensen in deze rollen kunt interviewen?
creditSource link